Виробничі функції, типові задачі діяльності та уміння, якими повинен оволодіти випускник вищого навчального закладу
Зміст виробничої функції |
Назва типової задачі діяльності |
Зміст уміння |
Технологічна |
Розробка технологічних процесів виробництва на прості види продукції та її елементи |
Використовуючи креслення деталі за допомогою правил, таблиць припусків та технічних вимог, креслярських інструментів , вміти обирати і обґрунтовувати метод одержання заготовки для забезпечення найбільш економічного виробництва та виконувати її креслення |
Використовуючи креслення заготовки та деталі, за допомогою відповідних правил, вміти встановлювати технологічну послідовність проходження заготовки в процесі її обробки для одержання заданої деталі |
||
Використовуючи креслення деталі і заготовки, за допомогою поопераційного маршруту і паспортних даних, вміти вибирати металообробне обладнання для забезпечення виконання технології одержання деталі |
||
Використовуючи креслення заготовки та деталі за допомогою відповідних правил, довідників та математичних операцій вміти і визначати і обчислювати режими різання, які б забезпечували високу якість продукції і максимальне використання обладнання |
||
Використовуючи креслення деталі та заготовки, перелік металорізального обладнання за допомогою стандартів, нормативів і методики розрахунків, вміти вибирати універсальні пристосування і інструмент |
||
Використовуючи креслення заготовки і деталі, поопераційний маршрут проходження заготовки за допомогою паспортних даних на обладнання і режимів обробки, з застосуванням ЕОМ вміти обраховувати трудомісткості операцій
|
||
Використовуючи нормативно-технічну документацію, поопераційний маршрут, дані з вибраного обладнання, оснащення, інструменту за допомогою стандартів та правил, з застосуванням ЕОМ і автоматизованих робочих місць технолога вміти виконувати і оформляти операційні і маршрутні технологічні карти, карти контролю та комплектації, узгоджувати розроблений технологічний процес в підрозділах і службах підприємства |
||
Використовуючи технологічний процес, за допомогою методик і правил вміти розробляти управляючі програми для металообробного обладнання, промислових роботів з різними системами програмного управління |
||
Використовуючи нормативно-технічну документацію, за допомогою спеціального обладнання чи пульта управління вміти: - підготувати матеріальний носій програми; - ввести програму в систему ЧПУ; - перевірити покроково виконання програми механізмами обладнання; - при необхідності ввести корективи в текст програми; - здійснити прогон програми (пробну обробку чи імітацію обробки деталі) |
||
Проектна
|
Розробка режимів виробництва |
Використовуючи технологічний процес виробництва, дані про програму випуску за допомогою методики розрахунків та нормативів, вміти визначати тип виробництва.
|
Використовуючи програму виробництва, дані про тип виробництва, за допомогою довідників та методики розрахунку вміти розраховувати виробничі і страхову партії для забезпечення ритмічності роботи дільниці |
||
Використовуючи технологічний процес, дані про трудомісткість операцій за допомогою нормативів та розрахункових формул вміти визначати фонди часу обладнання та робітників, коефіцієнти завантаження обладнання, чисельність робітників з врахуванням можливості багатоверстатного обслуговування та допоміжних працівників на дільниці |
||
Використовуючи технологічний процес, дані про тип виробництва та його обсяги, за допомогою нормативів та паспортних даних вміти: - визначати найбільш ефективний метод руху заготовок; - вибирати і обґрунтовувати необхідне транспортне обладнання для забезпечення виконання технологічного процесу |
||
Використовуючи технологічний процес та одержані розрахункові дані, за допомогою нормативних матеріалів та математичних обчислень з застосуванням ЕОМ, вміти визначати такт, темп, ритм, продуктивність та інші показники поточної лінії |
||
Розрахунок норм витрат сировини, матеріалів, палива, інструментів, енергії, економічної ефективності технологічних процесів |
Використовуючи технологічний процес, креслення, за допомогою нормативів та арифметичних розрахунків вміти обчислювати кількість основних і допоміжних матеріалів, електричної і теплової енергії, стиснутого повітря для забезпечення випуску всього обсягу продукції і її одиниці
|
|
Використовуючи дані про чисельність і кваліфікацію працюючих, за допомогою нормативів та тарифних ставок вміти розраховувати основну і додаткову заробітну плату з урахуванням коефіцієнтів виконання норм виробітку, нарахування на заробітну плату.
|
||
Використовуючи дані з обсягів виробництва, фонду заробітної плати та вартості сировини і енергії, за допомогою методики розрахунку собівартості і прийомів математичного обчислення на ЕОМ вміти розраховувати статті калькуляції технологічної собівартості продукції |
||
Використовуючи дані технологічної собівартості, за допомогою нормативів і обчислювальної техніки вміти визначати термін окупності технологічного процесу, порівнювати основні економічні показники технологічного процесу, що проектується, з тим, що існує на практиці, і робити з цього висновки |
||
Впровадження технологічних процесів |
Використовуючи дані технологічного процесу, паспортні дані металообробного і транспортного обладнання, за допомогою засобів проектування і розрахунку та нормативно-технічної документації вміти робити планування розміщення обладнання дільниці, транспортних засобів, джерел освітлення з урахуванням вимог протипожежної безпеки і санітарно-гігієнічних норм |
|
Використовуючи технологічні процеси, нормативно-технічну документацію, за допомогою розрахунків, методик і правил вміти формувати місячні, декадні і добові графіки завантаження технологічного обладнання, слідкувати за їх виконанням |
||
Використовуючи технологічний процес, нормативно-технічну документацію, за допомогою засобів проектування, стандартів та ЕОМ вміти проектувати оснащення робочих місць верстатників різного профілю, контролерів, налагоджувальників та інших робітників дільниці |
||
Організаційна |
Формування виробничих бригад і розстановка робітників |
Використовуючи дані технологічного процесу та вимоги до експлуатації і обслуговування технологічного обладнання, за допомогою об’єктивних даних про робітників дільниці вміти формувати склад виробничих бригад, підбирати бригадирів, з найбільшою ефективністю закріпляти робітників за робочими місцями. |
Організація праці на дільниці |
Використовуючи нормативні документи і методики, за допомогою засобів вимірювання і рахунку вміти: -різними методами проводити фотографування і хронометраж робочого часу, аналізувати їх; -розраховувати нові норми часу і виробітку |
|
Використовуючи дані технологічного процесу та виробничі завдання, за допомогою економічних працівників цеху та засобів обчислювальної техніки вміти: - формувати місячні та змінні завдання виробничим бригадам та окремим робітникам; - оформляти наряди та інші облікові документи. |
||
Використовуючи нормативні матеріали з безпеки праці, вміти: - складати заходи щодо забезпечення безпечних умов праці на дільниці; - за допомогою навчальних і наочних посібників проводити інструктажі з техніки безпеки; - контролювати виконання правил техніки безпеки робітниками; - за допомогою необхідних приладів розслідувати нещасні випадки і складати акти та інші необхідні в цьому випадку документи |
||
Використовуючи нормативні вимоги до санітарно-гігієнічних умов праці, вміти співставляти їх з реальними, за допомогою приладів вимірювати основні показники освітлення, шуму, запилення та інших виробничих факторів, оформляти відповідні документи |
||
Використовуючи нормативні документи та правила, за допомогою засобів стимулювання праці та психолого-педагогічних прийомів роботи з персоналом вміти забезпечувати ритмічну роботу дільниці |
||
За допомогою правил, нормативів і методик вміти вірно і вчасно оформляти табелі робочого часу, наряди на виконану роботу, акти простою з вини адміністрації. |
||
Забезпечення безперебійної подачі на дільницю заготовок та інструменту |
Використовуючи засоби стимулювання праці та вірного підбору кадрів вміти забезпечувати безперебійну і ритмічну подачу на дільницю заготовок
|
|
Технологічна
|
Розробка заходів щодо попередження та ліквідації браку |
Використовуючи нормативно-технічну документацію, за допомогою технологічної документації і засобів контролю вміти виявляти і аналізувати причини браку на дільниці, формувати технологічні і організаційні пропозиції щодо заходів попередження браку. |
Складання технічних завдань на проектування технологічних пристосувань та спеціальних інструментів |
Використовуючи технологічний процес виробництва деталі, креслення деталі та заготовки, за допомогою нормативно-технічної документації і засобів обчислювальної техніки вміти формулювати технічні завдання на проектування спеціального технологічного обладнання і спеціального інструменту |
|
Технічна |
Оформлення технічної документації на продукцію |
Використовуючи креслення на вироби, технічні умови і технологічні процеси, за допомогою працівників відповідних служб підприємства вміти складати і оформляти технічну документацію, яка засвідчує якість і комплектність продукції (паспорти, сертифікати і т.і.)
|
Контрольна
|
Організація роботи з контролю продукції і перевірка виконання виробничих норм і правил на дільниці |
Використовуючи технологічні карти, за допомогою нормативних документів і правил вміти організувати роботу контролерів і контроль якості і комплектності продукції на дільниці, контролювати правильність встановлення сортності продукції і відповідності її стандартам, технічним вимогам і кресленням
|
Використовуючи нормативні документи, за допомогою бригадирів та правил вміти перевіряти виконання інструкцій та методик з технічного контролю на робочих місцях, контролювати якість тари і упаковки, збереження сировини, напівфабрикатів, готової продукції, виконання графіків перевірки на точність обладнання, контрольно-вимірювальних засобів. |
||
Використовуючи технічну документацію на обладнання, за допомогою механічних і електричних контролюючих та вимірювальних приладів вміти: - встановлювати відхилення в роботі обладнання, які можуть привести до зниження якості продукції чи до виникнення небезпеки в роботі персоналу; - діагностувати техніко-технологічні показники обладнання після його ремонту чи реконструкції. |
||
Контроль технологічної дисципліни і якості сировини, матеріалів і готової продукції. |
Використовуючи паспортні дані обладнання та транспортних засобів, за допомогою механічних та електричних вимірювальних і контрольних засобів вміти встановлювати відхилення від правил їх експлуатації |
|
Використовуючи нормативно-технічну документацію, за допомогою засобів контролю та вимірювання вміти аналізувати точність виконання технологічного процесу на виробництві і здійснювати заходи щодо попередження його порушення |
||
Використовуючи універсальний та спеціальний вимірювальний і контрольний інструмент, вміти вимірювати розміри деталі, встановлювати їх відповідність кресленням і технічним умовам. |
||
Контроль механічних і фізико-технічних якостей матеріалів і готових виробів |
Використовуючи нормативно-технічну документацію, за допомогою засобів проектування і розрахунку, мікроскопів, випробувальних та інших приладів вміти: - розраховувати параметри міцності деталей; - випробовувати матеріали та готові вироби на міцність, витривалість, межу текучості та інше; - визначати і аналізувати стан кристалічної структури металів і робити висновки про їх здатність для виробництва |
|
Технічна |
Участь в здачі готової продукції замовникам |
Використовуючи нормативно-технічну документацію, за допомогою засобів обліку вміти оформляти документацію, пов’язану з здачею продукції замовникам
|
Аналітична
|
Аналіз фінансово-виробничої діяльності дільниці |
На основі даних про виконання дільницею договірних зобов"язань та виробничих завдань за допомогою розрахунків та методів математичного моделювання вміти аналізувати причини невиконання зобов"язань і завдань, вишуковувати можливості скорочення циклу виготовлення продукції, виявляти виробничі резерви |
|
Використовуючи показники діяльності підприємства, нормативно-технічні документи, за допомогою розрахунків вміти виявляти факти переплати заробітної плати, перевищення темпів росту зарплати в порівнянні з темпами росту продуктивності праці. |
Таблиця – Рекомендований перелік навчальних дисциплін
Назва навчальної дисципліни |
Мінімальна кількість годин/ |
Цикл гуманітарної і соціально-економічної підготовки |
|
Історія України | 81/1,5 |
Ділова українська мова | 54/1 |
Українська та зарубіжна культура | 54/1 |
Філософія | 108/2 |
Політологія | 81/1,5 |
Основи економічної теорії | 108/2 |
Основи права та конституційного права | 81/1,5 |
Соціологія | 54/1 |
Іноземна мова | 216/4 |
Безпека життєдіяльності | 54/1 |
Основи екології | 54/1 |
Фізичне виховання | 216/4 |
Всього по циклу | 1161/21,5 |
Цикл природничо-наукової підготовки |
|
Основи вищої математики | 108/2 |
Фізика | 54/1 |
Прикладна хімія | 54/1 |
Технологія конструкційних матеріалів | 108/2 |
Загальна електротехніка з основами електроніки | 108/2 |
Обчислювальна техніка та програмування | 108/2 |
Технічна механіка | 243/4,5 |
Взаємозамінність, стандартизація та технічні вимірювання |
108/2 |
Основи нарисної геометрії та інженерна графіка | 189/3,5 |
Основи управління виробництвом та менеджмент | 81/1,5 |
Всього по циклу | 1161/21,5 |
Цикл професійної та практичної підготовки |
|
Основи обробки матеріалів і інструмент | 216/4 |
Металорізальні верстати та автоматичні лінії | 216/4 |
Технологія машинобудування | 270/5 |
Технологічне оснащення | 162/3 |
Технологічні основи гнучких виробничих систем | 108/2 |
Технологічні основи програмування для верстатів з ЧПК | 162/3 |
Економіка, організація та планування виробництва | 216/4 |
Основи охорони праці | 108/2 |
Навчальна практика | 324/6 |
Технологічна практика | 324/6 |
Переддипломна практика | 216/4 |
Всього по циклу | 2322/43 |
Разом за програмою | 4644/86 |